Fick en anonym fråga som jag tänkte svara på.
 
Hej! Jag funderar också på att åka till Paris för bli au-pair.. men HUR börjar man? Ska jag googla typ "au-pair france" eller ska man vända sig till något typ företag.. Hur gjorde du? Kram
 
Hej du!
Jag gick in på en hemsida som heter aupair-world.net och registrerade mig. Det är ett forum kan man säga där folk som vill bli au pairer kan lägga upp sina profiler och skriva om sig själva. Man klickar även i var man vill vara, hur många barn man vill ta hand om, hur gamla man vill att de ska vara, om man röker, har körkort och så vidare. 
Familjer som vill ha au pairer lägger också upp profiler och så kan man genom sina sökkriterier hitta matchande familjer. Verkar familjerna intressanta klickar man bara på en knapp så skickar man ett meddelande till de och så kan de kolla in din egen profil och se om dom tycker att du verkar intressant och så skriver man till varandra och kanske skypar. Man kommer sedan överrens tillsammans om hur man ska göra, när man kommer, vilka arbetsuppgifter man kommer att ha, hur mycket man tjänar och så vidare.
På detta sätt hittade jag både min förra familj och min nuvarande.
 
Fördelen med aupair-world är att det är enkelt, du kan sitta själv och leta och du behöver inte blanda in andra. Nackdelen är att om man inte trivs i familjen har man ingen att vända sig till, man måste ta tag i allt själv.
 
Sen finns det ju au pair förmedlingar som STS också som hjälper dig att hitta en familj och som du kan vända dig till om du har problem. Jag har dock ingen erfarenhet av detta och tänker därför inte göra något uttalande om det.
 
Hoppas du fick svar på din fråga!
Lycka till!
Kram
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej