Dag 6 anlände jag till Prag tidigt på morgonen efter ha åkt nattåg från Krakow. Gick till Starbucks för att ladda mobilen samt leta upp lite fakta om Prag och vad man kunde göra där eftersom jag lite dumt nog inte hade gjort det innan. Jag funderade på att åka en turistbuss, men kände sen att jag var snål och lika gärna kunde gå runt i stället vilket visade sig vara lika bra. Prag var en jättemysig liten stad med nästan bara kullersten, trånga gator och mysiga gamla hus. 
Den berömda klockan som jag inte ens vet vad den heter.. Varje timme samlas folk runt den för att se det lilla spektaklet som sker när klockan slår prick.
Gick sedan vidare ner till vattnet för att se den kända Karlsbron som min pappa sa att jag var tvungen att se.
Jag älskade verkligen att gå på den bron eftersom att den var fylld med gatumusikanter och konstnärer som ritade porträtt och karikatyrer. Det var allt från jazzmusiker till blues och den här lilla, lilla tjejen som spelade klassisk musik på en liten keyboard.
Sen gick jag upp mot slottet som fanns där uppe på en kulle bara för att se utsikten och kolla läget där.
Utsikten var fin men slottet var inte jättemycket att se, jag missade dessutom precis när det var vaktavlösning, det enda som kanske var lite intressant.
Sen gick jag ner igen och blev hungrig.
Jag bestämde mig för att äta Gulashsoppa och dricka tjeckisk öl. Sen gick jag runt där och kände mig lite smått onykter.
Provade något som såg ut som ett stort pinnbröd som hade ett väldigt konstigt namn som uttalades drr-delnik. Kunde de inte ha kommit på ett enklare namn?
Spenderade egentligen bara en massa tid i Prag med att gå runt och kolla på gatumusikanter och andra grejer som dessa stora såpbubblor.
Jag hade sedan tänkt ta nattåget till Innsbruck i Österrike, men såg sedan att jag skulle vara tvungen att spendera flera timmar i Wien mitt i natten vilket inte kändes speciellt lockande. Jag bestämde mig för att checka in på hostel i stället och åka nästa morgon. På hostelet träffade jag fyra väldigt trevliga asiater som jag satt länge och pratade med innan vi alla somnade.
 

Kommentera

Publiceras ej