Dag fyra och jag hade en heldag i Krakow.
Jag trivdes inte jättebra på hostelet och bestämde mig för att bo en natt på hotell bara för att det var så billigt (200 SEK per natt). Det enda problemet var att jag råkade boka det och insåg sedan att det låg utanför Krakow vid Ikea.. Jag tog en taxi dit för att göra bort incheckningen och åkte taxi längre tid än jag tror att det egentligen hade tagit. När jag kom fram till hotellet så kunde jag såklart inte checka in förrän flera timmar senare så jag tog bussen in till stan igen som gick mycket fortare än taxin..
Hade sett kvällen innan att man kunde gå en gratis guidad rundtur som ledde till Schindler fabriken samt ställen där de spelat in Schindlers List. Jag visste inte ens om detta, så jag bestämde mig för att det lät intressant!
Slottet i Krakow som jag ärligt talat inte riktigt vet vad det var, var aldrig där.
 
Gick sedan till judekvarteren för att hitta den guidade turen.
Hittade gruppen och hängde på. Det var en mycket intressant rundtur med en jättebra guide som visade allt från den judiska kyrkogården till mat, uteställen, ghettot och en massa mer.
Sedan gick vi till en av inspelningsplatserna där Schindlers List spelades in:
(Från filmen)
 
Sedan gick vi till det forna ghettot i Krakow.
Denna platsen var torget där man samlade alla judarna som bodde i ghettot för bland annat olika selektioner. Stolarna på torget är ett monument. De som skulle gå till torget visste aldrig vad som skulle hända eller hur länge de skulle vara tvugna att stanna där, så folk tog med sig stolar och till och med möbler. Stolarna symboliserar alla människor som försvann och blev skickade till koncentrationsläger, det var sedan bara stolarna kvar.
På den andra bilden kan man se en stol som står vänd åt ett annat hål in mot en gränd. I den gränden ställde nazisterna upp barn på rader med ca tre till fyra barn per rad för att kunna skjuta alla med en kula i stället för tre eller fyra. Det är så svårt att föreställa sig hur hemskt det verkligen var! 
 
Under detta tak var Oscar Schindlers originalfabrik. Nu finns nästan inget kvar av själva fabriken.
 
Efter detta tackade guiden för sig och man fick lämna en peng som tack. Jag lämnade pengar och kom sedan på att jag hade lagt dit ca 5 svenska kronor - pinsamt!
 
Sedan gick jag in i "fabriken" där det nu är ett museum som handlar om hur Krakow såg ut före andra världskriget och hur det sedan blev när nazisterna kom fram till att de blev räddade av Sovjet. Ett mycket intressant museum som borde besökas av alla!
 
Man fick bland annat se Oscar Schindlers kontor:
Här är namnen på de judar han räddade:
Såhär kunde judarna tvingas bo om de hade turen att få bo hos npgon som hjälpte dem att gömma sig.
Lite street-art.
 
Sedan bestämde jag mig för att gå och äta på en riktigt polsk restaurang. Kände mig rätt så ensam där jag satt med mitt glas vin i min ensamhet. Restaurangen var dessutom rätt tom på folk, förmodligen för att jag var rätt tidigt ute. Kände mig lite för ofin också eftersom att jag kom där i typ träningskläder och ryggsäck haha!
Förrätten var två enorma potatisbullar med svampsås. Helt ok gott, men inget speciellt!
Varmrätten liknade kalops. Kött gryta med bröd typ. Inte heller något speciellt, men ändå helt ok gott.
Efterrätten var en Krakow-cheesecake med mörk choklad på. En varm cheesekake som var rätt så speciell. Inte som andra cheesekakes i alla fall.
Ingen höjdarmiddag men kul att ha testat i alla fall. Och nu till det bästa, för tre rätter och ett glas rött betalade jag ca 150 SEK, inte dåligt! Tror dessutom att det var en lite finare restaurang ;)
 

Kommentera

Publiceras ej