Min första och enda heldag i Berlin. Eftersom att jag aldrig varit i Berlin förut så tänkte jag att jag skulle åka en turistbuss bara för att hinna se så mycket som möjligt på en dag.
 
Jag åkte förbi många intressanta byggnader och monument. Bland annat denna intressanta kyrkan som ser ut att ha ett trasigt tak.
Det kända tv-tornet
Brandenburger Tor
Ett stort monument för alla judar som dog under andra världskriget
Det forna nazist-högkvarteret. Berlinmuren samt Detlev-Rohwedder-Haus som är en stor kontorsbyggnad där bland annat nazisten Herman Goering satt under andra världskriget.
 
På kvällen mötte jag upp en tjej som hette Laura som jag skulle couchsurfa hos. Hon bodde i något som liknade en studentkorridor men som mer var som ett kreativt kollektiv. Vi hängde där hela kvällen, drack lite vin och pratade med några av de andra som bodde där. Jag träffade helt otippat en kille från Mexiko som tydligen var svensk medborgare, hade bott i Umeå och pluggat på Umeå universitet i fem år och pratade flytande svenska.
 
Huset de bodde i var en gammal kontorsbyggnad, därav den lite speciella stilen.
Hennes lilla rum där vi sov. Jag älskade takhöjden!
 
Förutom allt detta spenderade jag en del tid på Starbucks. Det går mycket batteri från mobilen när man hela tiden tar bilder samt kollar upp saker från internet!
Jag älskade Berlin! Jag vill verkligen åka tillbaka dit, det fanns så mycket att se och det fanns så mycket kultur och historia vilket jag älskar. För första gången i mitt liv kände jag för att lära mig tyska, jag som alltid tyckt att det är ett så fruktansvärt fult språk haha!
 

Kommentera

Publiceras ej