Tidigt på måndag morgon hade jag planerat att ta tåget till Köln och sedan till Berlin. Tydligen var man tvungen att ha reservation och enligt hon på biljettkontoret var allt omöjligt med min biljett, jag kunde bara ta nattåget och betala fullt pris. Inte det minsta hjälpsam var hon, så redan från första stund av min tågluff kände jag mig irriterad. Jag kände att jag bara var tvungen att ta mig ut från Frankrike så fort som möjligt och bestämde mig för att testa hoppa på tåget till Luxemburg. Jag pratade med managern på tåget och fick betala 16€ för att åka med. Ett överpris skulle jag tro eftersom att jag hörde när de stod och diskuterade hur mycket de skulle ta i betalt. Det är en grej jag stör mig så sjukt mycket på när det gäller Frankrike, det känns många gånger som att de bara vill ha ens pengar och vill gärna dra ut varenda litet öre.
Resan från Paris till Berlin via Luxemburg visade sig innebära fem byten i stället för ett samt ta 12 timmar i stället för 8.
Väl framme i Luxemburg hade jag en timme på mig att se staden. Den timmen spenderades med att använda wifi på ett café samt köpa den obligatoriska kortleken jag köper i varje nytt land jag besöker.
Tågstationen i Luxemburg
 
Jag kom fram till Berlin ca 21.30 på kvällen och hade då tänkt couchsurfa hos en tjej, men eftersom att hon jobbade till kl 01 och jag inte visste hur jag skulle hitta till henne checkade jag in på hostel.
 

Kommentera

Publiceras ej